#HHKongsi: Bagaimana memandikan jenazah yang memakai braces dan mewarnakan rambut?-KTUJ 56


Segmen ‘Kawan Tanya Ustaz Jawab” di Sinar FM ini dibawakan khas oleh Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi

Pagi di Sinar– Assalamualaikum Imam..

Imam Muda Asyraf–  Waalaikummussalam warahmatullah

Pagi di Sinar– Soalan daripada Fatin Nazirah Binti Sumadi. Dia tanya bagaimanakah proses memandikan dan mengkafankan jenazah yang memakai braces dan mewarnakan rambut? Adakah perlu dibuka braces atau dicukur rambut yang diwarnakan itu? Atau bagaimana?     

Imam Muda Asyraf– Sebenarnya untuk si mati ni ada benda-benda yang mana yang mana sukar untuk dilakukan dan dengan kesukaran itu satu boleh menyiksa, boleh merosakkan tubuh badan si mati, kehormatan si mati itu dipandang dengan buruk, jadi kita abaikan benda itu. Sebagai contoh, kalau mudah untuk dibuka. Contohnya mudah untuk dibuka gigi palsu, mudah untuk dibuka braces tersebut, kita pegang je terkeluar. Ataupun ada kesan-kesan di tubuh badan si mati yang kita nampak mudah untuk ditanggalkan. Maksudnya, ada cat ke, kita boleh tanggalkan dengan sabun dan sebagainya. Yang tidak menyakiti jenazah, maka disuruh untuk kita hilangkan benda itu supaya air boleh sampai kat tubuh badan si mati. Sekiranya perbuatan tersebut terlalu sukar, macam braces baru nak kluar, dengan rambut pun kalau banyak sangat, kalau kita nak cukur nampak botak pulak si mati. Maka tak perlu untuk kita melakukan urusan tersebut, Jadi kita urus jenazah ni, tubuh badan si mati ini mulia. Kita muliakan dengan sekadarnya. Jadi, kita yang nak meninggal ni kena aware dengan benda-benda tu. Kita tau nanti ada anggota tubuh badan kita yang kita rasa tanpa sebab tertentu, tanpa sebab perubatan, tapi kita nak lekat kat badan kita, maka kita pun bimbang, nanti kita mati macam tu lah orang tak nak tanggalkan.

Pagi di Sinar– Terima kasih Imam.

Kredit kepada: Sinar

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Leave a Reply